Al meer dan dertig jaar behoort Paolo Pandolfo tot de toonaangevende solisten op de viola da gamba. Zijn diepgaande liefde voor het instrument leidde tot een intensieve verkenning van zowel de historische als expressieve mogelijkheden van de gamba.
Na ervaring in zowel jazz als klassieke muziek betrad Pandolfo rond 1979 de wereld van de oude muziek, samen met violist Enrico Gatti en klavecinist Rinaldo Alessandrini. Hij studeerde bij Jordi Savall aan de Schola Cantorum Basiliensis en werd van 1982 tot 1990 lid van Hespèrion XX, waarmee hij wereldwijd optrad en talloze opnames maakte.
Zijn solocarrière kreeg in 1990 een impuls met de publicatie van de C.P.E. Bach-sonates voor viola da gamba. In datzelfde jaar werd hij benoemd tot professor aan de Schola Cantorum Basiliensis, waar hij sindsdien de traditie van onderzoek en onderwijs in oude muziek voortzet.
Pandolfo heeft een uitgebreid oeuvre aan opnames, met een focus op het solo-repertoire voor viola da gamba, waaronder werken van Marais, Forqueray, Sainte-Colombe, Hume, Abel en J.S. Bach. Zijn bewerking van Bachs Zes Cellosuites wordt beschouwd als een essentiële aanvulling op elke Bach-discografie.
Zijn fascinatie voor historische improvisatie leidde tot projecten als Improvisando: de jazz van de 17e eeuw. Ook werkt hij met moderne composities, waaronder Travel Notes en Violatango. Zijn opnames zijn bekroond door toonaangevende muziekbladen.
Recente projecten omvatten “Regina Bastarda”, een onderzoek naar virtuoze Italiaanse gambamuziek rond 1600, en “A Sentimental Journey”, met preklassieke sonates van Carl Friedrich Abel. Daarnaast nam hij de complete Lyra-Viol werken van Alfonso Ferrabosco op (To the World).
Pandolfo geeft wereldwijd concerten en masterclasses. Zijn missie is het slaan van bruggen tussen verleden en heden, waarbij hij historische authenticiteit combineert met spontane expressie en improvisatie.