Cello Rock Stories of Decolonization

Een Late Night in Luxor vol reflecties en emoties! Alfian Emir Adytia is – net als María Suárez López (donderdag) en Diogo Martins (vrijdag) – een eigenzinnige musicus die volkomen zijn eigen weg is gegaan. Na het klassieke genre op het conservatorium, trok het experiment om de cello te te laten klinken met electronica, stem en gitaar. En net als María en Diogo groeide het verlangen om zijn eigen geluid en verhaal te laten horen; om als een hedendaagse troubadour kunst in te zetten om de wereld een boodschap mee te geven.

Vanavond laat Alfian een intieme versie van zijn debuutalbum Decolmuseum klinken in Theater Luxor. De band die het metalgeluid op het album in volle kracht aanzet blijft vandaag thuis, maar tijdens deze première is de intensiteit van zijn boodschap er niet minder om. Full power statements wisselen af met klanken vol tederheid die je recht in het hart raken. Deze interdisciplinaire performance – waarin ook video is verwerkt – is niet alleen een indrukwekkende muzikale voorstelling, maar ook een eerbetoon aan de menselijke veerkracht.

Alfian: ‘Decolmuseum is ontstaan uit mijn innerlijke strijd tegen de gangbare geschiedschrijving, met name waar die betrekking heeft op kolonialisme en mijn land Indonesië. Dit werk is voor mijzelf ook een symbool van dekolonisatie, van het loskomen uit de ketenen van het proberen te passen in een bepaald muziekgenre. Op dit album en in deze voorstelling grijp ik terug op mijn eerste stappen als muzikant, namelijk in de Indonesische volksmuziektraditie, progressieve rock en metal. De combinatie van deze elementen, verweven met beelden en archiefvideo’s uit het Indonesië van voor de onafhankelijkheid, vormt een voorstelling die reflecteert in de tijd waarin we nu leven. May the remembrance be a guidance for the future’.


Bekijk een opname van ‘Human’
– van het album Decolmuseum – gespeeld tijdens Keti Koti in het Korzotheater in Den Haag.

Programma

Première album Decolmuseum met fragmenten uit Indonesische archieffilms

Musici

Alfian Emir Adytia – cello, zang, live electronica en filmmontage

Goed om te weten
Voor dit concert moet je een trap op om in de theaterzaal te komen. Laat weten als je hier vragen over hebt, we helpen je graag verder.
De bar van Luxor is open, drankjes zijn verkrijgbaar tegen betaling.

Over de musici

Alfian Emir Adytia
Slaat een unieke brug tussen traditionele volksmuziek, Europese klassiek en live-electronics
Alfian Emir Adytia

Alfian Emir Adytia

Alfian Emir Adytia is een Indonesische cellist, componist en performer, woonachtig in Nederland. Hij voltooide zijn masteropleiding in klassieke cellomuziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij afstudeerde met een uitmuntend cijfer van 9,5/10 en een onderscheiding voor originaliteit.

Na zijn studie verdiepte Emir zich in de boeiende wereld van live-elektronics, waarmee hij zijn klankwereld verder uitbreidde. Sinds 2017 bracht hij zes onafhankelijke albums uit, waarin zijn muzikale ontwikkeling en verkenningen van verschillende genres tot uiting komen. Zijn werk is diep geworteld in de Indonesische volksmuziek en de Europese klassieke muziekopleiding — een fusie die een unieke dimensie aan zijn composities toevoegt. Emir’s stukken zijn uitgevoerd op grote podia.

In 2022 ontving hij een eervolle vermelding tijdens de Calefax Composers Competition en een speciale vermelding in de Bartók World Competition for Composition.

Zijn muziek is op uiteenlopende plekken gespeeld: van een bescheiden gemeenschap van jonge cellisten in Yogyakarta tot aan een filmvertoning op het FIVARS-festival in Los Angeles en Montreal.