Den Herder op Zondag

Rijke klank van historische instrumenten

Een aantal keer per jaar speelt Jeroen den Herder op Zondag. Met zijn cello – en vaak ook met pianiste Hua-Hsuan Lee en andere muzikale vrienden – schept hij een ruimte waar de muziek je aan kan raken. Beproefde composities van oude meesters worden afgewisseld met pas geschreven werken die je iets nieuws zeggen.

Voor een aantal van deze concerten reist hij naar bijzondere plekken in de buurt van Zutphen – juist op de dagen in het jaar waarop je misschien extra behoefte hebt aan de diepere gedachten die muziek in je wakker kan maken.

Vandaag te gast: Keiko Shichijo

Keiko Shichijo is een internationaal gerenommeerde Japanse pianiste en fortepianiste. Met haar subtiele, expressieve spel en diepgaande kennis van oude instrumenten brengt ze muziek uit verschillende tijdperken tot leven. Shichijo treedt op over de hele wereld en wordt geprezen om haar vermogen om emotie en precisie samen te brengen. Haar optredens belichten zowel de rijke klank van historische instrumenten als de veelzijdigheid van hedendaagse composities, wat haar tot een unieke stem in de klassieke muziek maakt.

Jeroen den Herder kijkt erg uit naar dit concert. ‘Het is een feest om dit repertoire op authentieke instrumenten te spelen! We hebben het speciaal voor dit concert samengesteld.’

Muziek

Beethoven – Sonata 3 op 69
Mozart – Fantasie in D voor piano 4 handig
Schubert – Arpeggione sonate

Musici
Jeroen den Herder
Cellist, artistiek leider CelloWercken en docent aan diverse conservatoria
Keiko Shichijo
Pianist met een bijzondere stem in zowel de klassieke als de moderne muziekwereld
Hua-Hsuan Lee
Nieuwsgierige pianiste met diep en gevoelig spel
Jeroen den Herder

Jeroen den Herder

Den Herder studeerde cum laude af bij Maria Hol, Dmitri Ferschtman en Christopher Bunting. Vervolgens werd hij leider van het Cello Octet Conjunto Ibérico, een groep met een wereldwijde reputatie als voltijds cello-ensemble. Hij won verschillende muziekprijzen, waaronder de eerste prijs van de “Postbank Sweelinck” cellocompetitie en de eerste prijs van de Stichting van het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam. Hij is een actief kamermusicus en speelde samen met musici als Janine Jansen, Igor Roma, Anner Bijlsma en als lid van het Ruysdael Kwartet trad hij op in alle grote concertzalen van Nederland (Concertgebouw), Engeland (Wigmore Hall) en Japan (Oji Hall). Hun concerten op de Amsterdamse Strijkkwartet Biënnale kregen veel lof. Tussen 1999 en 2012 was Jeroen cellist van het Nieuw Ensemble, een van de toonaangevende Nederlandse ensembles voor hedendaagse muziek.

Als artistiek leider van CelloWercken Zutphen, dat zowel het Internationale Cello Festival als de Cello Academie omvat, gaf hij hedendaagse componisten de opdracht om voor het festival te schrijven. Dit leidde tot inspirerende projecten zoals The Tibetan Book of the Death en Passion of Innocence.

Den Herder is een toegewijd docent sinds hij op 22-jarige leeftijd een professoraat aan het Utrechts Conservatorium aanvaardde. Zijn lessen zijn gebaseerd op de wisselwerking tussen geest en lichaam, en een cellotechniek geïnspireerd door zijn leermeester Christopher Bunting, een voormalige leerling van Pablo Casals. Cellospelen volgens natuurlijke principes zoals zwaartekracht, karakter en speelsheid.

"Alles is muziek, speel niet om fouten te vermijden, de delegatie van lichaamsfuncties en ademhaling" zijn enkele kernpunten die leiden tot een gezonde manier om perfectie te bereiken. Zijn belangrijkste focus is om mensen bewust te maken van wat ze precies oefenen. Hij gelooft dat bewustzijn van de eigen verbeelding, gevoelig luisteren, intuïtie en de delegatie van lichaamsfuncties de beste leermeesters voor het leven zijn.

Hij was regelmatig gastdocent aan het conservatorium van Minsk (2003-2010) en gastprofessor aan de universiteit van Tainan, Taiwan. Daarnaast gaf hij masterclasses in Nederland, België, Spanje, Duitsland, Frankrijk, China en Israël. Tegenwoordig is hij docent aan de conservatoria van Utrecht en Rotterdam.

“Ik heb Jeroen den Herder het Elgar celloconcert horen spelen met het Sint-Petersburgs Filharmonisch Orkest. Hij speelde met grote klasse en gevoeligheid, en ik geloof dat hij zich zal ontwikkelen tot een geweldige cellist.” — Yehudi Menuhin, 1995.

De muziek speelde al op jonge leeftijd al een belangrijke rol. In het gezin Den Herder spelen meerdere broers en zussen een instrument op hoog niveau. In een artikel van het magazine van het Muziekinstrumentenfonds kun je er meer over lezen >>

Keiko Shichijo

Keiko Shichijo

Pianist & fortepianist Keiko Shichijo is een bijzondere stem in zowel de klassieke als de moderne muziekwereld. Haar traditionele Japanse gevoeligheid, gecombineerd met haar kennis van Europese historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk, vormt haar unieke visie. Dit komt tot uiting in haar gevoel voor de muziek, de instrumenten en de verhalen erachter.

Afkomstig uit Japan en al meer dan tien jaar woonachtig in Nederland, is ze wereldwijd actief als solo- en kamermusicus. Ze is laureaat van meerdere internationale concoursen, waaronder tweemaal de International Early Music Competition (solo en duo) in Brugge, de International Early Music Competition "A Tre" in Trossingen (Duitsland) en de Minkoff Prize van muziekuitgeverij Edition Minkoff. Ze trad op tijdens gerenommeerde internationale festivals zoals Printemps Des Arts (Frankrijk), het Festival Oude Muziek Utrecht (Nederland), het MA Festival (België) en La Folle Journée Tokyo (Japan). In 2012 bracht het Hamamatsu Museum of Musical Instruments in Japan haar eerste solo-cd met fortepianowerken van Schubert uit.

Haar tweede solo-cd, 6 Dances by Komitas Vardapet (2016), werd unaniem geprezen in de internationale pers en was te zien in het Nederlandse tv-programma Vrije Geluiden.

Keiko Shichijo vormt een viool/fortepianoduo met de gerenommeerde violiste Cecilia Bernardini, waarmee ze regelmatig in heel Europa optreedt.

Als specialist in hedendaagse muziek heeft Keiko samengewerkt met componisten als Helmut Lachenmann, Tom Johnson, Johannes Kalitzke, Jürg Frey, Roscoe Mitchell en Bernhard Lang.

Ze is professor piano en fortepiano aan de Fontys Academy for Music and Performing Arts in Tilburg (Nederland) en professor piano aan KASK & Conservatorium School of Arts in Gent (België).

Hua-Hsuan Lee

Hua-Hsuan Lee

Als getalenteerd pianiste heeft Hua-Hsuan Lee op jonge leeftijd prijzen gewonnen in talrijke nationale en internationale wedstrijden, waaronder de eerste prijs van de International Cross-Strait International Music Competition (2015), de eerste prijs van de International Violin & Piano Competition of Vienna (2011), de eerste prijs van de Taiwan Music Competition (2007), de tweede prijs van de Taiwan National Student Competition (2007) en de 3ème Prix à l’unanimité van de International Music Competition (2022).

In 2016, tijdens haar masterstudie bij de Russisch-Duitse pianist Stepan Simonian aan de Hochschule für Musik und Theater Hamburg, werd haar unieke muzikale talent en haar diepgevoelige spel ontdekt door maestro Jeroen den Herder. Hierop vormde zij een cello-piano duo met Den Herder en werd zij uitgenodigd voor optredens op diverse internationale festivals in Spanje, Turkije en Nederland.

Naast haar solocarrière heeft Hua-Hsuan Lee uitgebreide ervaring als samenwerkend pianiste met veelbelovende musici en gerenommeerde docenten, waaronder Leonid Gorokhov, Jakob Koranyi, Gavriel Lipkind en Pieter Wispelwey. Sinds 2017 is zij als pianist in residence verbonden aan het Cellofestival Zutphen, waar zij zowel masterclasses als concerten begeleidt.

Als een uiterst gevoelige en enthousiaste artiest heeft zij een bijzondere intuïtie en een diepe drang om steeds nieuwe artistieke vormen van zelfexpressie te ontdekken. Haar nieuwsgierige en avontuurlijke geest bracht haar bij CelloWercken, waar zij vrijuit haar unieke stem kan laten horen en haar warme persoonlijkheid met anderen kan delen.

De Kapel ligt midden in Voorst. Vanaf Zutphen fiets je hier in een half uurtje naar toe – bijvoorbeeld via de uiterwaarden waar de eerst voorjaarsbloeiers zich misschien al laten zien.