Research Performance

‘Stop, Actie, Visie’

Jonge muzikale vernieuwers experimenteren met nieuwe klanken geïnspireerd door de tentoonstelling van Martha Colburn in Dat Bolwerck. Begeleid door internationale professionals, ontstaat een programma vol frisse eigenheid. Uiteindelijk komt alles samen in een verrassende performance!

Samen met Dat Bolwerck organiseren we een veelzijdige Research Performance met nieuw werk van jonge componisten. Geïnspireerd door de tentoonstelling ‘Stop, Actie, Visie’ met het werk van de Amerikaanse filmmaker en beeldend kunstenaar Martha Colburn geven ze nieuwe klanken aan de cello. Eerdere edities leverden een veelzijdig programma op met een scala aan muzikale expressie vol frisse eigenheid – van intieme solo’s, soms voorzien van indringende teksten, tot energiek samenspel. En ook tijdens het Kaboom Animation Festival in het Eye in Amsterdam komen ze voorbij!

De persoonlijke uitdrukking van gevoel en gedachten geeft de avond een kwetsbare schoonheid die je raakt.

De introductie door de kunstenaar – Martha Colburn – komt deze editie helaas te vervallen.
Stop, Actie, Visie’ – tentoonstelling in Dat Bolwerck

In nauwe samenwerking met Luxor Theater Zutphen en Eye Filmmuseum Amsterdam kun je van 17 januari tot en met 13 april 2025 het caleidoscopische werk van filmmaker en beeldend kunstenaar Martha Colburn (VS, 1971) bekijken. De tentoonstelling toont iconische films, een nieuw videowerk en unieke textielkunst. Ook krijg je een inkijk in Colburns stopmotion-proces met werk uit de Eye-collectie en wordt haar band met muziek en muzikale samenwerkingen belicht.

Een essentieel onderdeel van Colburns artistieke praktijk is de samenwerking met muzikanten en performance. Tijdens het Kaboom Animation Festival in onder meer Eye Amsterdam begeleiden vier deelnemers van de Research Performance live een aantal van haar animaties. Op 22 maart krijg je hier in Zutphen alvast een voorproefje van!

De tentoonstelling is vrij toegankelijk tijdens openingstijden. Meer info >>

Onderdeel van 'Stop, Actie, Visie'

De tickets voor dit concert worden verkocht via Dat Bolwerck.

Je ontvangt je tickets via ‘Ticketkantoor’ in je mailbox.

REGULIER

€ 5,00

JONGEREN T/M 26 JAAR

€ 5,00

Musici
Studenten Research Retreat
Studenten cello en compositie uit binnen- en buitenland
Jeroen den Herder
Cellist, artistiek leider CelloWercken en docent aan diverse conservatoria
Hua-Hsuan Lee
Nieuwsgierige pianiste met diep en gevoelig spel
Studenten Research Retreat

Studenten Research Retreat

Musici
Jertil Olah (The Netherlands) – cello
Lena Marie Schultz (Germany) – cello
Yun-Chen Wu (Taiwan) – cello
Cameron Smith (US)
Laurence Gaudreau (Canada) – cello
Pedro do Carmo (Portugal) – cello

Componisten
Jane Wong (US) – online
Wai Yau Shiu (Belgium)
Yuqingqing Fan (Germany)
Ekaterina Khmelevskaia (Russia)
Stella Ziopulu (Greece)

Jeroen den Herder

Jeroen den Herder

Den Herder studeerde cum laude af bij Maria Hol, Dmitri Ferschtman en Christopher Bunting. Vervolgens werd hij leider van het Cello Octet Conjunto Ibérico, een groep met een wereldwijde reputatie als voltijds cello-ensemble. Hij won verschillende muziekprijzen, waaronder de eerste prijs van de “Postbank Sweelinck” cellocompetitie en de eerste prijs van de Stichting van het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam. Hij is een actief kamermusicus en speelde samen met musici als Janine Jansen, Igor Roma, Anner Bijlsma en als lid van het Ruysdael Kwartet trad hij op in alle grote concertzalen van Nederland (Concertgebouw), Engeland (Wigmore Hall) en Japan (Oji Hall). Hun concerten op de Amsterdamse Strijkkwartet Biënnale kregen veel lof. Tussen 1999 en 2012 was Jeroen cellist van het Nieuw Ensemble, een van de toonaangevende Nederlandse ensembles voor hedendaagse muziek.

Als artistiek leider van CelloWercken Zutphen, dat zowel het Internationale Cello Festival als de Cello Academie omvat, gaf hij hedendaagse componisten de opdracht om voor het festival te schrijven. Dit leidde tot inspirerende projecten zoals The Tibetan Book of the Death en Passion of Innocence.

Den Herder is een toegewijd docent sinds hij op 22-jarige leeftijd een professoraat aan het Utrechts Conservatorium aanvaardde. Zijn lessen zijn gebaseerd op de wisselwerking tussen geest en lichaam, en een cellotechniek geïnspireerd door zijn leermeester Christopher Bunting, een voormalige leerling van Pablo Casals. Cellospelen volgens natuurlijke principes zoals zwaartekracht, karakter en speelsheid.

"Alles is muziek, speel niet om fouten te vermijden, de delegatie van lichaamsfuncties en ademhaling" zijn enkele kernpunten die leiden tot een gezonde manier om perfectie te bereiken. Zijn belangrijkste focus is om mensen bewust te maken van wat ze precies oefenen. Hij gelooft dat bewustzijn van de eigen verbeelding, gevoelig luisteren, intuïtie en de delegatie van lichaamsfuncties de beste leermeesters voor het leven zijn.

Hij was regelmatig gastdocent aan het conservatorium van Minsk (2003-2010) en gastprofessor aan de universiteit van Tainan, Taiwan. Daarnaast gaf hij masterclasses in Nederland, België, Spanje, Duitsland, Frankrijk, China en Israël. Tegenwoordig is hij docent aan de conservatoria van Utrecht en Rotterdam.

“Ik heb Jeroen den Herder het Elgar celloconcert horen spelen met het Sint-Petersburgs Filharmonisch Orkest. Hij speelde met grote klasse en gevoeligheid, en ik geloof dat hij zich zal ontwikkelen tot een geweldige cellist.” — Yehudi Menuhin, 1995.

De muziek speelde al op jonge leeftijd al een belangrijke rol. In het gezin Den Herder spelen meerdere broers en zussen een instrument op hoog niveau. In een artikel van het magazine van het Muziekinstrumentenfonds kun je er meer over lezen >>

Hua-Hsuan Lee

Hua-Hsuan Lee

Als getalenteerd pianiste heeft Hua-Hsuan Lee op jonge leeftijd prijzen gewonnen in talrijke nationale en internationale wedstrijden, waaronder de eerste prijs van de International Cross-Strait International Music Competition (2015), de eerste prijs van de International Violin & Piano Competition of Vienna (2011), de eerste prijs van de Taiwan Music Competition (2007), de tweede prijs van de Taiwan National Student Competition (2007) en de 3ème Prix à l’unanimité van de International Music Competition (2022).

In 2016, tijdens haar masterstudie bij de Russisch-Duitse pianist Stepan Simonian aan de Hochschule für Musik und Theater Hamburg, werd haar unieke muzikale talent en haar diepgevoelige spel ontdekt door maestro Jeroen den Herder. Hierop vormde zij een cello-piano duo met Den Herder en werd zij uitgenodigd voor optredens op diverse internationale festivals in Spanje, Turkije en Nederland.

Naast haar solocarrière heeft Hua-Hsuan Lee uitgebreide ervaring als samenwerkend pianiste met veelbelovende musici en gerenommeerde docenten, waaronder Leonid Gorokhov, Jakob Koranyi, Gavriel Lipkind en Pieter Wispelwey. Sinds 2017 is zij als pianist in residence verbonden aan het Cellofestival Zutphen, waar zij zowel masterclasses als concerten begeleidt.

Als een uiterst gevoelige en enthousiaste artiest heeft zij een bijzondere intuïtie en een diepe drang om steeds nieuwe artistieke vormen van zelfexpressie te ontdekken. Haar nieuwsgierige en avontuurlijke geest bracht haar bij CelloWercken, waar zij vrijuit haar unieke stem kan laten horen en haar warme persoonlijkheid met anderen kan delen.

De aanloop – een boeiend proces

Voor de voorstelling van start gaat, is er al heel wat werk verzet. Hoe gaan de musici te werk?

De opgave voor de componisten
Voorafgaand onderzoekt een groep jonge en veelbelovende componisten -conservatorium-studenten uit binnen- en buitenland – hoe zij persoonlijk worden geraakt en geïnspireerd door het thema van deze tentoonstelling.

Na een ontmoeting met de kunstenaar start voor hen het creatieve proces: ervaringen, gedachten en interpretaties krijgen vorm in klank. Soms is het al snel raak, een andere keer volgt een langer proces van proberen en opnieuw beginnen. Ze worden hierin begeleid door het docententeam van CelloWercken.

De uitdaging voor de cellisten
Een aantal dagen voorafgaand aan de Performance komen de cellisten naar Zutphen. Tijdens deze Research Retreat – onderdeel van onze CelloAcademy – verdiepen zij zich in de nieuwe composities.

Die eerste kennismaking maakt vaak het één en ander los, vooral daar waar de componist het experiment aangaat en op zoek is gegaan naar iets heel eigens. Met andere stukken kan het daarentegen heel gemakkelijk gaan en is de herkenning groot – alsof je als musicus thuiskomt.

De wisselwerking tussen componisten en musici brengt de muziek tot leven
Gaandeweg de repetities raken de musici steeds meer in de beleving van de componisten en komt vaak een verrijkende wisselwerking op gang. Soms zijn technische hoogstandjes nodig om een idee om te zetten in klank. Soms inspireert de cellist de componist tot iets nog beters.

De docenten van de Cello Academy moedigen de studenten ondertussen steeds aan om zoveel mogelijk tevoorschijn te komen, te leren van elkaar en nieuwe stappen te zetten in hun proces, om uit te groeien tot de kunstenaars die ze zijn.

Het slotstuk: de Research Performance!
Tijdens deze voorstelling komt alles samen. Filmmaker en beeldend kunstenaar Martha Colburn vertelt je meer over het thema dat haar bezighoudt. Daarna is de vloer voor de jonge musici!

We kunnen je nog niet vertellen welke muziek ze gaan spelen, maar wel dat het programma heel verrassend zal zijn: muziek met uiteenlopende sferen, wellicht met zang, soms als solo, dan weer voor een volle bezetting met een begeleiding door de vleugel of toy-piano. Sommige stukken voelen helemaal klaar en op hun bestemming aangekomen, andere lijken nog wat onderweg te zijn.

Onze ervaring met de voorgaande edities is dat de zoektocht naar nieuwe klanken iets heel oorspronkelijks meegeeft aan de avond. De persoonlijke zoektocht van deze jonge talenten naar een nieuwe muzikale vorm voor hun gevoel en gedachten heeft een kwetsbare schoonheid die je raakt. Als publiek wordt je als vanzelf meegenomen op deze verrassende reis van nieuwe klanken.