27 – 31 augustus 2025

Internationaal Cellofestival Zutphen

Sneak Preview voor vrienden

Van 27 t/m 31 augustus klinkt de cello weer op de mooiste plekken in Zutphen!

Geniet 5 dagen van een verrassend programma met ruim 30 concerten.

Van tijdloze meesterwerken tot nieuwe perspectieven – van groots en meeslepend tot dichtbij en intiem.
Kom luisteren naar vakkundige meesters en jonge talenten. Laat je inspireren door wat de muziek je te zeggen heeft op sfeervolle locaties in onze historische Hanzestad!

Sneak preview voor vrienden van CelloWercken

Vanaf 18 april staat het gehele programma online voor alle muziekliefhebbers.

Festivalprogramma

Gratis openluchtconcert

Het is feestelijk als muziek, natuur en monumenten samenkomen. In dit prachtige hofje klinkt het carillon van de Wijnhuistoren heel helder door. Het samenspel tussen de cellist op de grond en de beiaardier hoog in de toren schept een magische ruimte rond de muziek van Bach, in een bewerking die speciaal voor dit festival is

dinsdag 26 augustus 2025
20:00 uur
Wöhrmannhofje
Zutphen

Openingsconcert

Het openingsconcert van Internationaal Cellofestival Zutphen 2025 staat in het teken van muziek uit de laat-20e en 21e eeuw. Van lyrische hedendaagse klassieke muziek tot spannende kruisbestuivingen met jazz en rock – de veelzijdigheid van de cello klinkt vanavond in volle glorie! Op het podium staan maar liefst drie verschillende cello-ensembles, met en zonder cellosolisten.

woensdag 27 augustus 2025
20:00 uur
Theater Hanzehof
Zutphen

Late Night

Vier cellisten in de jazzkelder van Uffies! Metrocelli, de cellisten van het Metropole Orkest, is een ensemble van naam én met een brede muzieksmaak. Ze spelen eigen composities en bewerkingen van klassiekers uit de pop en dance. Van David Bowie tot Billie Eilish, van Nirvana tot Ibrahim Maalouf. De cellisten spelen met meesterlijke kennis en

woensdag 27 augustus 2025
22:30 uur
Uffies' Jazzkelder
Zutphen

De Suites

Bachs suites gecomponeerd voor cello solo zijn de bijbel van iedere cellist. Het blijft ongelooflijk hoe Bach het humane in zo’n perfecte vorm kon componeren. De polyfone – meerstemmige – stijl geeft zelfs de cello, bij uitstek een melodie-instrument, de mogelijkheid compleet meerstemmig te spelen.

donderdag 28 augustus 2025
10:00 uur
Dat Bolwerck
Zutphen

Podium voor nieuw talent

De cello is mateloos populair vandaag de dag. De mogelijkheden die het instrument biedt, een soort menselijke stem die ook nog kan grommen en fluiten, wordt tegenwoordig vaak aangevuld met écht zingen. Spelers dagen zichzelf uit tot meerstemmigheid en percussie, componeren eigen songs en bewerken bestaand materiaal. María Suárez López en Diogo Martins (op vrijdag

donderdag 28 augustus 2025
14:30 uur
Dat Bolwerck
Zutphen

Recital

De viola da gamba blijft een wonder van puurheid in klank. De zuiverheid van de klankkleur en het feit dat het een akkoordinstrument is met fretten, maakt het een voorbeeld van schoonheid en eenvoud voor cellisten. De cello en de gamba: ogenschijnlijk dezelfde familie, maar het ligt toch anders. De aristocratische viola da gamba vierde

donderdag 28 augustus 2025
16:30 uur
Sint Janskerk
Zutphen

Over ballet, volksmuziek en van Köthen naar Berlijn

De canon voor cello en piano is een vast onderdeel van onze festivalprogrammering – laat je deze avond vervoeren door spelers van het hoogste niveau! Als een symfonie ontvouwt zich een klankpalet in grootse architectuur tussen piano en cello in de sonate van Prokofiev. Het Russische ballet is een duidelijk kenmerk, net als het verhalende karakter

donderdag 28 augustus 2025
20:00 uur
Theater Hanzehof
Zutphen

De Suites

Bachs suites gecomponeerd voor cello solo zijn de bijbel van iedere cellist. Het blijft ongelooflijk hoe Bach het humane in zo’n perfecte vorm kon componeren. De polyfone – meerstemmige – stijl geeft zelfs de cello, bij uitstek een melodie-instrument, de mogelijkheid compleet meerstemmig te spelen.

vrijdag 29 augustus 2025
10:00 uur
Dat Bolwerck
Zutphen

Een cadeau aan de stad

Er was eens een esdoorn die naast de Walburgiskerk groeide. Toen deze werd geveld kwam de Zutphense vioolbouwer Theo Dekker op het idee er een strijkkwartet uit te bouwen. Vandaag speelt het vermaarde Ruysdael Kwartet op het Walburgiskwartet met – hoe kan het ook anders – een strijkkwartet van Mozart is Es Het Walburgiskwartet is

vrijdag 29 augustus 2025
13:00 uur
Hal Stadhuis Zutphen
Zutphen

Podium voor nieuw talent

Diogo Martins (1999) is een cellist/singer-songwriter pur-sang. Een nieuwe troubadour die verhalen doorgeeft via muziek. Afkomstig uit Portugal is het niet verwonderlijk dat een zwaartepunt van zijn bewerkingen ligt bij de composities van de Portugese politiek activist José ‘Zeca’ Afonso (1929-1987), die een ware revolutie voor de arbeidersklasse teweegbracht met zijn muziek. Door zelf te

vrijdag 29 augustus 2025
14:30 uur
Dat Bolwerck
Zutphen

Recital

De combinatie van uitmuntende spelers en het – volgens velen – mooiste kamermuziekwerk ooit geschreven: een momentum in het festival. Het Ruysdael Kwartet wordt aangevuld met cellist Leonid Gorokhov voor het strijkkwintet van Schubert. Het kwintet kenmerkt zich door de donkere ondertoon, de tweede cello. De stemming in Schuberts muziek is afwisselend, eeuwig zoekend tussen

vrijdag 29 augustus 2025
16:30 uur
Sint Janskerk
Zutphen

Cello en koor

De composities van deze bijzondere avond zijn niet zozeer bedoeld voor de concertzaal, maar eerder als ritueel. De ongelooflijke schoonheid van deze werken – met onder meer het geliefde Requiem van Fauré – komt prachtig tot klinken in de Walburgiskerk. Eriks Esenvalds In Paradisum is oorspronkelijk geschreven voor cello, altviool en koor; in deze versie

vrijdag 29 augustus 2025
20:00 uur
Walburgiskerk
Zutphen

Late Night

De innovatieve, opkomende Indonesische cellist, Alfian Emir Adytia is terug in zijn Nederlandse cello-thuis, Zutphen! Als onderdeel van zijn albumtour in Nederland, breidt Alfian (aka Emir Cello) zijn werk op zijn debuutalbum Decolmuseum uit met fragmenten van Indonesische archieffilms uit de periode 1942–1949. Hij geeft een breed, niet-mainstream perspectief op de verhalen van verzet tegen

vrijdag 29 augustus 2025
22:30 uur
Luxor Theater
Zutphen

De Suites

Bachs suites gecomponeerd voor cello solo zijn de bijbel van iedere cellist. Het blijft ongelooflijk hoe Bach het humane in zo’n perfecte vorm kon componeren. De polyfone – meerstemmige – stijl geeft zelfs de cello, bij uitstek een melodie-instrument, de mogelijkheid compleet meerstemmig te spelen.

zaterdag 30 augustus 2025
10:00 uur
Dat Bolwerck
Zutphen

Cello op bijzondere plekken

Tijdens deze concert-route ontdek je mooie plekken in de stad. Onderweg staan je drie bijzondere concerten te wachten: van klein en intiem tot een grotere bezetting – ieder met een eigen klank en een ander verhaal.

zaterdag 30 augustus 2025
11:30 uur
Start bij Atelier 't Pakhuys
Zutphen

Familievoorstelling

Kom mee op deze beeldende en muzikale reis, waarin humor en ernst zijn verweven met het mooiste muzikale repertoire dat je je maar kunt bedenken: van klassieke muziek tot jazz en pop. Oude en hedendaagse klanken en vrije mime, gecombineerd met goochelarij, humor en poëtische scènes. OUD laat zien en horen hoe krachtig je kunt

zaterdag 30 augustus 2025
15:00 uur
Theater Hanzehof
Zutphen

Recital

In dit concert spelen ze bijzondere composities waarin de cello een hoofdrol speelt: het strijkkwartet van Arenski (bezetting: twee cello’s, viool en altviool) en een strijkkwintet van Anton Reicha. De donkere toon van het kwartet van Arenski, gecomponeerd ter nagedachtenis aan zijn leraar Tsjaikovski, is het gevolg van de keuze om de cello dubbel te

zaterdag 30 augustus 2025
16:30 uur
Sint Janskerk
Zutphen

Cello en koor

Een viering van de onschuld – muziek vol stilte en puurheid In de grote traditie van de Matthäuspassion van Bach – dat ieder jaar velen ontroert en verbindt – verkende Jeroen den Herder de vraag: hoe kunnen kinderen in een wereld vol onrust en conflict hun onschuld behouden? En stel dat alle kinderen tegelijkertijd zouden

zaterdag 30 augustus 2025
19:15 uur
Walburgiskerk
Zutphen

Slotakkoord

Na een week waarin de cello op uiteenlopende manieren iets in je geraakt kan hebben, sluiten we het festival af met een concert van Jeroen den Herder. Hij nodigde Bart van Rosmalen uit voor gezamenlijke improvisaties en een verdiepend gesprek. Naast werken van Bach hoor je de première van een nieuwe compositie van Rokus de

zondag 31 augustus 2025
10:00 uur
De Wijngaard
Zutphen

Wat kun je verwachten?

Over concerten, bijzondere verhalen en al onze andere activiteiten.

Meld je hier aan en ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven van alle activiteiten en concerten van CelloWercken? Meld je dan hier aan en ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief.

NAAM
EMAILADRES
The form has been submitted successfully!
There has been some error while submitting the form. Please verify all form fields again.

Bevlogen musici

Van virtuozen tot vernieuwers – het Cellofestival Zutphen is een smeltkroes van meesterschap en talent!

Verrassende experimenten

Vernieuwing en onverwachte combinaties. Voor wie openstaat voor frisse geluiden en nieuwe perspectieven.

Unieke plekken

De cello klinkt in intieme hofjes, inspirerende podia en magistrale kerken. Laat je meevoeren in onze mooie Hanzestad!

Musici

Jeroen den Herder
Professor of conservatories of Utrecht and Rotterdam, artistic director of CelloWercken
Viola de Hoog
Honarary professor at the conservatories of Amsterdam, Utrecht and Bremen
Siebe Henstra
Professor harpsichord at the conservatory of Utrecht
Hua-Hsuan Lee
Solo pianist and piano teacher
Sebo Ebbens
Learning expert and study coach
Joachim Eijlander
Professor at the conservatories of Rotterdam and De Strijkkwartet Academie Amsterdam
Jeroen den Herder

Jeroen den Herder

Jeroen den Herder completed his studies with distinction with Maria Hol, Dmitri Ferschtman and Christopher Bunting. He then became a leader of the Cello Octet Conjunto Ibérico, a group with a worldwide reputation as a full time cello ensemble.

Den Herder gained several music awards. Among them a first prize-winner of the “Postbank Sweelinck” cello competition and the first prize of the Foundation of the Royal Concertgebouw Amsterdam. He’s been an active chamber music player, performing with musicians like Janine Jansen, Igor Roma, Anner Bijlsma and as a member of the Ruysdael Quartet Den Herder performed in all major concert halls in Holland (Concertgebouw) England (Wigmore Hall) and Japan (Oji Hall). Their concerts at the Amsterdam Quartet Biënnale received much acclaim. Between 1999 and 2012 Jeroen has been the cellist of the Nieuw Ensemble, one of the leading Dutch ensembles for contemporary music.

Fulfilling the function of artistic director CelloWercken Zutphen, which embodies both the International Cello Festival and the Cello Academy, he commissioned contemporary composers the write for the festival, leading to inspired projects such as The Tibetan Book of the Death and Passion of Innocence.

Den Herder has been a dedicated teacher ever since he took a professorship at the age of 22 at the Utrecht conservatory. His lessons are based on the development between mind and body, and a cello technique inspired by his teacher Christopher Bunting, a former student of Pablo Casals. Cello playing based on natural principles like gravity, character and playfulness.

“Everything is music, play not to avoid mistakes, delegation of body functions and breathing” are some key topics which will lead to a healthy way achieving perfection. His main focus is making people aware what they exactly practise. He believes being aware of one’s imagination, sensitive listening, intuition and delegation of body functions are elements that have proved to be the best teachers for life.

He’s been a regular guest teacher at the Conservatory in Minsk (2003-2010) and visiting guest- professor at the University in Tainan, Taiwan. Furthermore he has given masterclasses in Holland, Belgium, Spain, Germany, France, China and Israel. Today he helds positions as a teacher at the Conservatories of Utrecht and Rotterdam.

“I’ve heard Jeroen den Herder performing the Elgar cello concerto with the Sint Petersburg Philharmonic Orchestra. He played with great distinction and sensitivity, and I believe he will grow into a wonderful cellist” Yehudi Menuhin, 1995.

Viola de Hoog

Viola de Hoog

Viola de Hoog is a versatile musician whose distinguished international career has predominantly been focused on historically-informed performance. For twenty of those years she also travelled the world as the cellist in the renowned Dutch Schönberg Quartet.

After completing her studies at the Conservatorium van Amsterdam with Anner Bijlsma, she concentrated on performing chamber music, playing both modern and baroque cellos. In 1986 she was a finalist at the First International Concours for baroque cello in Paris.

For many years Viola de Hoog was principal cello with Anima Eterna, in which role she also performed with Tafelmusik Toronto, the Orchestre Révolutionnaire et Romantique, English Baroque Soloists, the Baroque Orchestra of the Netherlands Bach Society and Concerto Köln; she currently is principal cello with Nieuwe Philharmonie Utrecht and The King’s Consort.

In 2009 – the Schönberg Quartet’s final year – Viola de Hoog founded the Narratio Quartet for the performance of Beethoven’s string quartets on period instruments. Challenge Records releases their recordings of the complete cycle during 2024-2025. The repertoire of her chamber music ensembles, both quartets and Ensemble Schönbrunn, spans from the seventeenth to the twenty-first centuries and has generated an impressive discography. Her recordings of Bachs cellosuites and Mendelssohns cellosonates are released by Vivatmusic.

Since 1990 she has been teaching cello, baroque cello and chamber music at the conservatories of Amsterdam, Utrecht and Bremen.

Viola de Hoog plays a cello made by Giovanni Battista Guadagnini, Milano, c.1750, on loan from the collection of the Dutch Musical Instruments Foundation.

Siebe Henstra

Siebe Henstra

When he was 16 year old Siebe Henstra constructed his first harpsichord against the advice of his parents, but Siebe persisted. After school he studied the harpsichord with Gustav Leonhardt and Ton Koopman at the Sweelinck Conservatory in Amsterdam. He has won prizes at competitions in Edinburgh (1982) and Amsterdam (1987).

Since then, he has played with many ensembles; the best known are the Netherlands Bach Society (www.allofbach.com), the Orchestra of the Eighteenth Century, the Leonhardt Consort, Tokyo Baroque, La Petite Bande, the Ricercar Consort, and the Royal Concertgebouw Orchestra.

He worked as continuo player with several famous directors – e.g. Frans Brüggen, Gustav Leonhardt and Jos van Veldhoven- with whom he co-operated for recordings (CD, radio, TV) and opera-productions (for Ricercar, Denon, Philips, Deutsche Harmonia Mundi, Sony and Telefunken), in most of the European countries, Israel, Japan, Russia, Mexico and the United States. Also as a soloist on harpsichord and clavichord he gave numerous performances throughout the world.

He is continuo player (organ and harpsichord) of the Netherlands Bach Society, forms a duo with Lucia Swarts and forms the duo ‘Der prallende Doppelschlag’ with Menno van Delft on two clavichords, harpsichords or organs.

Siebe Henstra has given a number of masterclasses in Finland, Germany, Italy, Portugal, France, Japan, the USA, Mexico, Catalunya, and the Czech Republic. He teaches harpsichord since 1988 at the Utrecht conservatory and was professor 2017-2021 at the Royal Conservatoire, The Hague. He is asked regularly as member of the jury for competitions as well as for examinations of several conservatories.

Hua-Hsuan Lee

Hua-Hsuan Lee

As a talented pianist, Hua-Hsuan Lee has been awarded prizes in numerous national and international competitions in her young age, including the first prize of International Cross-Strait International Music Competition(2015), the first prize of International Violin & Piano Competition of Vienna (2011), the first prize of Taiwan Music Competition (2007) , the second prize of Taiwan National Student Competition(2007) and as 3ème Prix à l’unanimité of International Music Competition (2022).

In 2016, while she studied for her master degree with Russian-German pianist Stepan Simonian in Hochschule fur Musik und Theater Hamburg, her unique music talent and soulful playing was discovered by mastro Jeroen den Herder. Following that she has formed the cello/piano duo with Mr. den Herder and has been invited by numerous International festivals giving performances in Spain, Turkey, Netherlands. Since 2020, they have created their own concert series “Den Herder op Zondag”, where the diverse music has been provided to the public. The repertoire amounts virtuoso classical music to contemporary music.

Next to her solo career, Hua-Hsuan Lee has extensive experience working as collaborative pianist with promising musicians and teachers, for instance Leonid Gorokhov, Jakob Koranyi, Gavriel Lipkind, Pieter Wispelwey. Since 2017 she collobrate as pianist in residence of Cellofestival Zutphen for masterclasses and concerts.

Being a highly sensitive and enthusiastic artist, she has an unusual sensation and deep desire of searching for different artistic ways of self-expression. Her curious and challenging heart leads her to CelloWercken, where she can express freely in her unique voice and share her warm heart with people.

Sebo Ebbens

Sebo Ebbens

Experienced teacher. Connected to Tibetan buddhism since 1978. Skilled in coaching, meditation, teaching, writing, and public speaking. Strong development professional. Has a PhD in ‘Self-regulated learning’ from the University of Nijmegen (1994). Wrote three well-known books about learning and teaching (1994, 1st edition – 2020, 4th edition). Writes since 2013 about buddhism. He wrote a book in 2013 about the Five Wisdoms in Tibetan buddhism for adults (Stralend in de Wereld), and another book about the same topic for students in the age group 16-28 years old (Vijf x Eigen-Wijs, 2017). He also wrote a book about the Tibetan Book of Dead, adjusted to the Dutch situation: ‘On the waves of birth and death (op de golven van geboorte en dood, 2019)’. A third book about friendliness and compassion was published in May 2022. It is called ‘Friendly and Full of Compassion’ (Vriendelijk en vol mededogen). All buddhist books are in Dutch and published by Asoka. Further he wrote some smaller books he did publish himself: the Wheel of Life (het Levensrad), Getting Familiar with Compassion, the Slogans of Atisha (Vertrouwd raken met mededogen, de slogans van Atisha), and Seven Life Lessons from the Tibetan Book of Dead (Zeven levenslessen vanuit het Tibetaanse dodenboek).

Joachim Eijlander

Joachim Eijlander

Joachim Eijlander is a versatile Dutch cellist and music educator, renowned for his performances as a soloist and chamber musician across Europe, Asia, and the United States. He has collaborated with ensembles and musicians such as the Borodin Quartet, Lisa Larsson, Robert Holl, Randall Scarlata, Inon Barnatan, Karl Leister, and Godfried Hoogeveen. Additionally, he has worked closely with composers including Henri Dutilleux, György Kurtág, Sofia Gubaidulina, Louis Andriessen, and Joey Roukens.

Eijlander received his musical training in Utrecht, Amsterdam, and Berlin. In 2000, he founded the Rubens Quartet, with which he performed internationally until 2015, winning prizes at competitions in Austria and the Czech Republic. The quartet appeared in prestigious venues such as the Concertgebouw Amsterdam, Tonhalle Zürich, Berliner Philharmonie, and the Rudolfinum in Prague.

Since 2019, Eijlander has been a professor of cello at Codarts Rotterdam, where he also represents the lower strings department. Since 2021, he has also been a professor at the Royal Conservatory of Namur. He regularly gives guest masterclasses at conservatories in Indiana, Milwaukee, Oklahoma, Ljubljana, and the Dutch String Quartet Academy.

As a soloist, Eijlander has performed with orchestras including the National Symphony Orchestra of Ukraine, the Lviv Philharmonic Orchestra, and the Romanian State Philharmonic Orchestra Tirgu Mures. He is a frequent guest at international festivals such as Sitka (Alaska), Prussia Cove (UK), Schleswig-Holstein, and Mecklenburg-Vorpommern (Germany).

His discography includes recordings of J.S. Bach’s complete cello suites (2015), "Sequentia!" featuring caprices by Joseph dall’Abaco and Alfredo Piatti (2017), and "Dark Fire" (2020), a musical journey bridging the East and West.

Met dank aan

Alle partners die het Internationale Cellofestival Zutphen mede mogelijk maken!