Den Herder op Zondag

Beeldkracht en muziek

Een aantal keer per jaar speelt Jeroen den Herder op Zondag. Met zijn cello – en vaak ook met pianiste Hua-Hsuan Lee en andere muzikale vrienden – schept hij een ruimte waar de muziek je aan kan raken. Beproefde composities van oude meesters worden afgewisseld met pas geschreven werken die je iets nieuws vertellen.

Voor een aantal van deze concerten reist hij naar bijzondere plekken in de buurt van Zutphen – juist op de dagen in het jaar waarop je misschien extra behoefte hebt aan de diepere gedachten die muziek in je wakker kan maken.

Vandaag te gast: Vanessa Lann

Geïnspireerd door Vivaldi en een beeldhouwwerk van Tanja Smeets schreef Vanessa Lann in opdracht van het Radbout UMC in Nijmegen de nieuwe compositie ‘The Glass Garden’. Deze compositie ging in oktober 2023 in première in de centrale hal van het Radbout UMC.

Voor dit concert gaan we naar Kapel op ’t Rijsselt bij Eefde. Kom lekker op de fiets! Vanaf Zutphen is het een mooi tochtje – binnen 20 minuten ben je er.

Muziek

George Crumb – Mikrokosmos voor piano
George Crumb – Sonate voor cello solo
Vivaldi Largo – voor cello en piano
Vanessa Lann – The Glass Garden – gebaseerd op de Vier Seizoenen van Vivaldi

Musici
Jeroen den Herder
Cellist, artistiek leider CelloWercken en docent aan diverse conservatoria
Vanessa Lann
Nederlands-Amerikaanse componist en pianist - samenwerkend met interdisciplinaire kunstenaars
Hua-Hsuan Lee
Nieuwsgierige pianiste met diep en gevoelig spel
Jeroen den Herder

Jeroen den Herder

Den Herder studeerde cum laude af bij Maria Hol, Dmitri Ferschtman en Christopher Bunting. Vervolgens werd hij leider van het Cello Octet Conjunto Ibérico, een groep met een wereldwijde reputatie als voltijds cello-ensemble. Hij won verschillende muziekprijzen, waaronder de eerste prijs van de “Postbank Sweelinck” cellocompetitie en de eerste prijs van de Stichting van het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam. Hij is een actief kamermusicus en speelde samen met musici als Janine Jansen, Igor Roma, Anner Bijlsma en als lid van het Ruysdael Kwartet trad hij op in alle grote concertzalen van Nederland (Concertgebouw), Engeland (Wigmore Hall) en Japan (Oji Hall). Hun concerten op de Amsterdamse Strijkkwartet Biënnale kregen veel lof. Tussen 1999 en 2012 was Jeroen cellist van het Nieuw Ensemble, een van de toonaangevende Nederlandse ensembles voor hedendaagse muziek.

Als artistiek leider van CelloWercken Zutphen, dat zowel het Internationale Cello Festival als de Cello Academie omvat, gaf hij hedendaagse componisten de opdracht om voor het festival te schrijven. Dit leidde tot inspirerende projecten zoals The Tibetan Book of the Death en Passion of Innocence.

Den Herder is een toegewijd docent sinds hij op 22-jarige leeftijd een professoraat aan het Utrechts Conservatorium aanvaardde. Zijn lessen zijn gebaseerd op de wisselwerking tussen geest en lichaam, en een cellotechniek geïnspireerd door zijn leermeester Christopher Bunting, een voormalige leerling van Pablo Casals. Cellospelen volgens natuurlijke principes zoals zwaartekracht, karakter en speelsheid.

"Alles is muziek, speel niet om fouten te vermijden, de delegatie van lichaamsfuncties en ademhaling" zijn enkele kernpunten die leiden tot een gezonde manier om perfectie te bereiken. Zijn belangrijkste focus is om mensen bewust te maken van wat ze precies oefenen. Hij gelooft dat bewustzijn van de eigen verbeelding, gevoelig luisteren, intuïtie en de delegatie van lichaamsfuncties de beste leermeesters voor het leven zijn.

Hij was regelmatig gastdocent aan het conservatorium van Minsk (2003-2010) en gastprofessor aan de universiteit van Tainan, Taiwan. Daarnaast gaf hij masterclasses in Nederland, België, Spanje, Duitsland, Frankrijk, China en Israël. Tegenwoordig is hij docent aan de conservatoria van Utrecht en Rotterdam.

“Ik heb Jeroen den Herder het Elgar celloconcert horen spelen met het Sint-Petersburgs Filharmonisch Orkest. Hij speelde met grote klasse en gevoeligheid, en ik geloof dat hij zich zal ontwikkelen tot een geweldige cellist.” — Yehudi Menuhin, 1995.

De muziek speelde al op jonge leeftijd al een belangrijke rol. In het gezin Den Herder spelen meerdere broers en zussen een instrument op hoog niveau. In een artikel van het magazine van het Muziekinstrumentenfonds kun je er meer over lezen >>

Vanessa Lann

Vanessa Lann

Vanessa Lann is een Nederlands-Amerikaanse componist, pianiste en docent die woont en werkt in Nederland. Geboren in Brooklyn, begon ze op vijfjarige leeftijd met pianospelen. Haar eerste composities stammen ook uit haar kindertijd. Na haar afstuderen aan Harvard University kwam ze in 1990 naar Nederland om haar compositiestudies voort te zetten bij Theo Loevendie en Louis Andriessen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Kort na haar aankomst in Nederland ontving ze haar eerste compositieopdracht van ensemble Orkest De Ereprijs. Sindsdien heeft ze voortdurend geschreven voor Nederlandse en internationale musici, ensembles en festivals. Inmiddels heeft ze 95 compositieopdrachten op haar naam staan, variërend van solowerken tot stukken voor groot ensemble, koor en orkest. Daarnaast heeft ze aan verschillende scenische en geënsceneerde projecten gewerkt in samenwerking met interdisciplinaire kunstenaars.

In 2022 werd Vanessa Lann benoemd tot de eerste Hoofd Compositie voor Film en Theater aan het ArtEZ Conservatorium in Arnhem. In deze deeltijdfunctie leidt zij een internationaal team van academisch personeel en gastdocenten uit de film- en muzieksector. Samen bieden zij een dynamisch, praktijkgericht curriculum aan, gericht op het voorbereiden van studenten op een toekomst als componist voor film en de uitvoerende kunsten.

Hua-Hsuan Lee

Hua-Hsuan Lee

Als getalenteerd pianiste heeft Hua-Hsuan Lee op jonge leeftijd prijzen gewonnen in talrijke nationale en internationale wedstrijden, waaronder de eerste prijs van de International Cross-Strait International Music Competition (2015), de eerste prijs van de International Violin & Piano Competition of Vienna (2011), de eerste prijs van de Taiwan Music Competition (2007), de tweede prijs van de Taiwan National Student Competition (2007) en de 3ème Prix à l’unanimité van de International Music Competition (2022).

In 2016, tijdens haar masterstudie bij de Russisch-Duitse pianist Stepan Simonian aan de Hochschule für Musik und Theater Hamburg, werd haar unieke muzikale talent en haar diepgevoelige spel ontdekt door maestro Jeroen den Herder. Hierop vormde zij een cello-piano duo met Den Herder en werd zij uitgenodigd voor optredens op diverse internationale festivals in Spanje, Turkije en Nederland.

Naast haar solocarrière heeft Hua-Hsuan Lee uitgebreide ervaring als samenwerkend pianiste met veelbelovende musici en gerenommeerde docenten, waaronder Leonid Gorokhov, Jakob Koranyi, Gavriel Lipkind en Pieter Wispelwey. Sinds 2017 is zij als pianist in residence verbonden aan het Cellofestival Zutphen, waar zij zowel masterclasses als concerten begeleidt.

Als een uiterst gevoelige en enthousiaste artiest heeft zij een bijzondere intuïtie en een diepe drang om steeds nieuwe artistieke vormen van zelfexpressie te ontdekken. Haar nieuwsgierige en avontuurlijke geest bracht haar bij CelloWercken, waar zij vrijuit haar unieke stem kan laten horen en haar warme persoonlijkheid met anderen kan delen.