Bach – het mooiste begin

Bachs suites gecomponeerd voor cello solo zijn de bijbel van iedere cellist. Het blijft ongelooflijk hoe Bach het humane in zo’n perfecte vorm kon componeren.

De polyfone – meerstemmige – stijl geeft zelfs de cello, bij uitstek een melodie-instrument, de mogelijkheid compleet meerstemmig te spelen. We laten spelers aan het woord die zich al een leven lang hebben verdiept in deze magistrale muziek.

Programma

Johann Sebastian Bach Suite voor cello solo nr. 6 in D, BWV 1012
Johann Sebastian Bach Suite voor cello solo nr. 4 in Es, BWV 1010

Musici

Jeroen den Herder – cello
Leonid Gorokhov – cello

Over de musici

Leonid Gorokhov
Geroemd om zijn expressieve spel en uitzonderlijke techniek
Jeroen den Herder
Cellist, artistiek leider CelloWercken en docent aan diverse conservatoria
Leonid Gorokhov

Leonid Gorokhov

De Russische cellist Leonid Gorokhov, geroemd om zijn expressieve spel en uitzonderlijke techniek, wordt vaak vergeleken met de legendarische Emanuel Feuermann. Hij werd geboren in Sint-Petersburg (destijds Leningrad) en begon op zevenjarige leeftijd met cello spelen. Hij studeerde bij Anatoli Nikitin aan het Rimsky-Korsakov Conservatorium en volgde masterclasses bij Daniil Shafran.

Gorokhov won prestigieuze prijzen, waaronder de Grand Prix en Eerste Prijs van het Concours de Genève – als enige Russische cellist ooit. In 1995 ontving hij de Cultural Achievement Prize van de European Association for Encouragement of the Arts voor zijn uitzonderlijke talent.

Zijn doorbraak kwam in 1991, toen hij als solist optrad met de Sint-Petersburg Filharmonie onder leiding van Lord Yehudi Menuhin. Menuhin werd zijn mentor en nodigde hem uit als docent aan de Yehudi Menuhin School in het Verenigd Koninkrijk. Dit bood Gorokhov de kans om met grote orkesten te spelen en met Menuhin samen te werken als solist en kamermusicus.

Hij speelde onder meer met de Berliner Philharmoniker, de Sint-Petersburg Filharmonie en het Royal Philharmonic Orchestra. Zijn repertoire omvat werken van Haydn, Schumann en Dvořák tot Walton en Lutosławski. Gorokhov keert regelmatig terug naar Rusland voor optredens, zoals de Russische première van Sonata Notturna van Nicholas Maw in Moskou. Naast zijn carrière als solist is hij gepassioneerd over kamermuziek en werkt hij graag samen met zowel jonge talenten als ervaren musici. Sinds 2008 is hij professor aan de Hochschule für Musik, Theater und Medien in Hannover.

Jeroen den Herder

Jeroen den Herder

Den Herder studeerde cum laude af bij Maria Hol, Dmitri Ferschtman en Christopher Bunting. Vervolgens werd hij leider van het Cello Octet Conjunto Ibérico, een groep met een wereldwijde reputatie als voltijds cello-ensemble. Hij won verschillende muziekprijzen, waaronder de eerste prijs van de “Postbank Sweelinck” cellocompetitie en de eerste prijs van de Stichting van het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam. Hij is een actief kamermusicus en speelde samen met musici als Janine Jansen, Igor Roma, Anner Bijlsma en als lid van het Ruysdael Kwartet trad hij op in alle grote concertzalen van Nederland (Concertgebouw), Engeland (Wigmore Hall) en Japan (Oji Hall). Hun concerten op de Amsterdamse Strijkkwartet Biënnale kregen veel lof. Tussen 1999 en 2012 was Jeroen cellist van het Nieuw Ensemble, een van de toonaangevende Nederlandse ensembles voor hedendaagse muziek.

Als artistiek leider van CelloWercken Zutphen, dat zowel het Internationale Cello Festival als de Cello Academie omvat, gaf hij hedendaagse componisten de opdracht om voor het festival te schrijven. Dit leidde tot inspirerende projecten zoals The Tibetan Book of the Death en Passion of Innocence.

Den Herder is een toegewijd docent sinds hij op 22-jarige leeftijd een professoraat aan het Utrechts Conservatorium aanvaardde. Zijn lessen zijn gebaseerd op de wisselwerking tussen geest en lichaam, en een cellotechniek geïnspireerd door zijn leermeester Christopher Bunting, een voormalige leerling van Pablo Casals. Cellospelen volgens natuurlijke principes zoals zwaartekracht, karakter en speelsheid.

"Alles is muziek, speel niet om fouten te vermijden, de delegatie van lichaamsfuncties en ademhaling" zijn enkele kernpunten die leiden tot een gezonde manier om perfectie te bereiken. Zijn belangrijkste focus is om mensen bewust te maken van wat ze precies oefenen. Hij gelooft dat bewustzijn van de eigen verbeelding, gevoelig luisteren, intuïtie en de delegatie van lichaamsfuncties de beste leermeesters voor het leven zijn.

Hij was regelmatig gastdocent aan het conservatorium van Minsk (2003-2010) en gastprofessor aan de universiteit van Tainan, Taiwan. Daarnaast gaf hij masterclasses in Nederland, België, Spanje, Duitsland, Frankrijk, China en Israël. Tegenwoordig is hij docent aan de conservatoria van Utrecht en Rotterdam.

“Ik heb Jeroen den Herder het Elgar celloconcert horen spelen met het Sint-Petersburgs Filharmonisch Orkest. Hij speelde met grote klasse en gevoeligheid, en ik geloof dat hij zich zal ontwikkelen tot een geweldige cellist.” — Yehudi Menuhin, 1995.

De muziek speelde al op jonge leeftijd al een belangrijke rol. In het gezin Den Herder spelen meerdere broers en zussen een instrument op hoog niveau. In een artikel van het magazine van het Muziekinstrumentenfonds kun je er meer over lezen >>