Den Herder op de Festival-Zondag

Na een week waarin de cello op uiteenlopende manieren iets in je geraakt kan hebben, sluiten we het festival af met een concert van Jeroen den Herder. Hij nodigde Bart van Rosmalen uit voor gezamenlijke improvisaties en een verdiepend gesprek.

Naast werken van Bach hoor je de première van een nieuwe compositie van Rokus de Groot en muziek van Wilma Pistorius. Behalve de improvisaties gaan Jeroen den Herder en Bart van Rosmalen in gesprek over wat ‘leren’ betekent en hoe CelloWercken daar zelf mee werkt. Bart van Rosmalen stimuleert het spel, het verhaal en de creativiteit van professionals in organisaties via muzisch werk. Zijn cello is daarbij zijn trouwe metgezel. Vandaar dat hij zichzelf vaak CIO noemt: Cellist in Organisaties.

De compositie A.D.A. van Wilma Pistorius – speciaal geschreven voor Den Herder, haar voormalige docent – beleefde eerder haar première tijdens de Amsterdam Cello Biënnale. Biënnale TV maakte een mooie video waarin Wilma vertelt over haar inspiratie en werkwijze. We delen hem verderop.

Programma

Johann Sebastian Bach 3 delen Bach suite 6 voor 5 snarig cello
Rokus de Groot Sarabande (wereldpremière)
Wilma Pistorius A.D.A. voor vijfsnarige cello

In gesprek met Bart van Rosmalen

Musici

Jeroen den Herder – cello
Bart van Rosmalen – cello en spreker

Wil je nog even blijven napraten?
Na afloop ben je welkom om nog even na te praten. Ook is – tegen een kleine vergoeding – een kop thee of koffie verkrijgbaar.

Over de musici

Bart van Rosmalen
Improviserend cellist, theaterregisseur en lector
Jeroen den Herder
Cellist, artistiek leider CelloWercken en docent aan diverse conservatoria
Bart van Rosmalen

Bart van Rosmalen

Bart van Rosmalen is een improviserend cellist, theaterregisseur en lector. Sinds eind jaren '90 vervult hij diverse rollen als adviseur, opleider en moderator, met een focus op het versterken van internationale kunstvakopleidingen door praktijkgericht onderzoek. ​L

In 2014 werd hij benoemd tot lector Kunst en Professionalisering aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), een functie die hij tot juni 2024 bekleedde. Binnen dit lectoraat richtte hij zich op het stimuleren van onderzoekend vermogen bij professionals door middel van muzische kwaliteiten zoals vertellen, maken en spelen. ​

Van Rosmalen promoveerde in 2016 met zijn proefschrift Muzische Professionalisering, waarin hij onderzoekt hoe professionals in diverse sectoren de muzische aspecten in hun werk kunnen versterken. ​H

Naast zijn academische werk is hij actief als 'Cellist in Organisaties' (CIO), waarbij hij door kunst geïnspireerde werk- en gespreksvormen inzet om professionals aan te moedigen tot vertellen, spelen en maken. Zijn benadering, vaak samengevat onder de term 'Connecting Conversations', beoogt duurzame verbindingen te creëren tussen kunst, bedrijfsleven, wetenschap en maatschappelijke organisaties, met de mens en professional als centraal uitgangspunt. ​

Jeroen den Herder

Jeroen den Herder

Den Herder studeerde cum laude af bij Maria Hol, Dmitri Ferschtman en Christopher Bunting. Vervolgens werd hij leider van het Cello Octet Conjunto Ibérico, een groep met een wereldwijde reputatie als voltijds cello-ensemble. Hij won verschillende muziekprijzen, waaronder de eerste prijs van de “Postbank Sweelinck” cellocompetitie en de eerste prijs van de Stichting van het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam. Hij is een actief kamermusicus en speelde samen met musici als Janine Jansen, Igor Roma, Anner Bijlsma en als lid van het Ruysdael Kwartet trad hij op in alle grote concertzalen van Nederland (Concertgebouw), Engeland (Wigmore Hall) en Japan (Oji Hall). Hun concerten op de Amsterdamse Strijkkwartet Biënnale kregen veel lof. Tussen 1999 en 2012 was Jeroen cellist van het Nieuw Ensemble, een van de toonaangevende Nederlandse ensembles voor hedendaagse muziek.

Als artistiek leider van CelloWercken Zutphen, dat zowel het Internationale Cello Festival als de Cello Academie omvat, gaf hij hedendaagse componisten de opdracht om voor het festival te schrijven. Dit leidde tot inspirerende projecten zoals The Tibetan Book of the Death en Passion of Innocence.

Den Herder is een toegewijd docent sinds hij op 22-jarige leeftijd een professoraat aan het Utrechts Conservatorium aanvaardde. Zijn lessen zijn gebaseerd op de wisselwerking tussen geest en lichaam, en een cellotechniek geïnspireerd door zijn leermeester Christopher Bunting, een voormalige leerling van Pablo Casals. Cellospelen volgens natuurlijke principes zoals zwaartekracht, karakter en speelsheid.

"Alles is muziek, speel niet om fouten te vermijden, de delegatie van lichaamsfuncties en ademhaling" zijn enkele kernpunten die leiden tot een gezonde manier om perfectie te bereiken. Zijn belangrijkste focus is om mensen bewust te maken van wat ze precies oefenen. Hij gelooft dat bewustzijn van de eigen verbeelding, gevoelig luisteren, intuïtie en de delegatie van lichaamsfuncties de beste leermeesters voor het leven zijn.

Hij was regelmatig gastdocent aan het conservatorium van Minsk (2003-2010) en gastprofessor aan de universiteit van Tainan, Taiwan. Daarnaast gaf hij masterclasses in Nederland, België, Spanje, Duitsland, Frankrijk, China en Israël. Tegenwoordig is hij docent aan de conservatoria van Utrecht en Rotterdam.

“Ik heb Jeroen den Herder het Elgar celloconcert horen spelen met het Sint-Petersburgs Filharmonisch Orkest. Hij speelde met grote klasse en gevoeligheid, en ik geloof dat hij zich zal ontwikkelen tot een geweldige cellist.” — Yehudi Menuhin, 1995.

De muziek speelde al op jonge leeftijd al een belangrijke rol. In het gezin Den Herder spelen meerdere broers en zussen een instrument op hoog niveau. In een artikel van het magazine van het Muziekinstrumentenfonds kun je er meer over lezen >>